JednÃm z nejÄastÄ›jÅ¡Ãch důvodů neporozumÄ›nà mezi lidmi a zvÃÅ™aty je bezesporu antropomorfizace. Ta zjednoduÅ¡enÄ› Å™eÄeno znamená, že lidé zaÄnou pÅ™isuzovat zvÃÅ™atům lidské vlastnosti. To ostatnÄ› nenà nic nového, koneckonců již od dávných dob se dochovala rÄenà jako „lstivý jako liÅ¡ka“, „moudrý jako sova“ a podobnÄ›.
Â
Ukazuje se vÅ¡ak, že nÄ›co takového naopak spÃÅ¡e Å¡kodÃ, a to nejen nám, ale pÅ™edevÅ¡Ãm pak zvÃÅ™atům. Pokud totiž Å¡patnÄ› interpretujeme jejich chovánÃ, můžeme se velmi snadno dostat do nepÅ™Ãjemné situace. ProÄ to ale dÄ›láme, když je to v podstatÄ› nebezpeÄné?
Â
Â
JednoduÅ¡e proto, že zvÃÅ™ata toužÃme pochopit, chceme vÄ›dÄ›t, jaké majà pro své jednánà motivy. A referenÄnà rámec, ke kterému instinktivnÄ› sklouzáváme, je ten, který známe nejlépe – ten lidský. Proto se na nÄ› dÃváme tak, jako by se v podstatÄ› jednalo o lidi, byÅ¥ nÄ›mé.
Â
Tomu samozÅ™ejmÄ› nepomáhajà ani nejrůznÄ›jÅ¡Ã filmy a knihy o zvÃÅ™atech, kde jsou hlavnà hrdinové velmi Äasto antropomorfizováni. Jen zÅ™Ãdkakdy najdeme pÅ™ÃbÄ›h z pohledu zvÃÅ™ete, který by jej skuteÄnÄ› zobrazoval tak, jako by jej prožÃvalo zvÃÅ™e, a nikoliv ÄlovÄ›k ve zvÃÅ™ecÃm tÄ›le. Ve filmech je to pak mnohdy jeÅ¡tÄ› horÅ¡Ã, neboÅ¥ zde je to Äasto dÄ›láno pro efekt.
Â
Â
Co s tÃm tedy můžeme dÄ›lat? PopravdÄ›, mnoho ne. Je totiž potÅ™eba mÃt neustále na pamÄ›ti, že zvÃÅ™ata nejsou lidé. Majà naprosto jiné potÅ™eby a také se Å™Ãdà jinými vzorci chovánÃ. StaÄà si vzÃt napÅ™Ãklad úsmÄ›v. U ÄlovÄ›ka je to vyjádÅ™enà radosti, u gorily Äi Å¡impanze naopak výhrůžka. Pokud tedy vidÃme v televizi napÅ™Ãklad Å¡impanze, který se smÄ›je nÄ›jakému kousku, pak vÄ›zte, že jde jen o nauÄený trik – toto gesto ve skuteÄnosti neznamená pobavenÃ, nýbrž hrozbu.
Â
Ano, antropomorfizace nám zdánlivÄ› pomáhá zvÃÅ™atům porozumÄ›t, ve skuteÄnosti nás vÅ¡ak od nich naopak vzdaluje. Proto bychom se jà mÄ›li za každou cenu vyhnout. Pomůžeme tÃm nejen sobÄ›, ale pÅ™edevÅ¡Ãm právÄ› onÄ›m zvÃÅ™atům.